Slovní spojení jako lowcarb dieta a keto dieta jste už určitě slyšeli. Obě se řadí mezi velmi populární a účinné diety, které jsou založeny na omezeným příjmu sacharidů. Víte však, jaké jsou mezi nimi rozdíly a pro koho jsou vhodné? V následujícím článku si tyto oblíbené diety porovnáme a ukážeme si jejich zásadní rozdíly.

Lowcarb dieta 

Tato dieta je vhodná nejen v případě, že chcete shodit nějaké kila, ale i tehdy, když si chcete zlepšit celkové zdraví. Lowcarb dieta se zakládá na snížení příjmu sacharidů (50 -150g denně) a na zvýšení příjmu zdravých tuků, bílkovin a zeleniny.

Jaké potraviny byste tedy měli vyloučit?

Určitě klasický, třtinový a ovocný cukr, med, sladkosti, pečivo, těstoviny, rýži, brambory, mouku, škrob, různé limonády, pivo a taky ovoce. Tím, že omezíte sacharidy, z vaší stravy vyloučíte mnoho vysoce kalorických potravin a za krátký čas budete lehčí o pár kilo. Dieta s nízkým obsahem sacharidů je skvělá pro lidi trpící cukrovkou, ale i pro lidi s kardiovaskulárními problémy. Kromě toho, že tato dieta vám zaručí hubnutí, nízký příjem sacharidů je prospěšný i pro vaše zdraví. Lowcarb dieta je oproti keto dietě flexibilnější a méně přísná. Adaptační fáze je narozdíl od keto diety kratší a méně náročná. Vysoký obsah bílkovin vás zase zasytí na poměrně dlouhou dobu. Mezi mínusy této diety patří omezení přísunu ovoce, můžete se cítit více unavení a také můžete mít zácpu.

Lowcarb, Paleo Praha?

Jste z Prahy a hledáte kvalitní jídlo v podobě krabiček? NutricBistro jsou prémiové krabičkové diety, které Vám ušetří denně 60 minut. Hubněte a zlepšete svoje zdraví.



Keto dieta

Tato dieta je založena nejen na nízkém příjmu sacharidů, mírném příjmu bílkovin a vysokém příjmu tuků. Denně můžete přijmout pouze 50g sacharidů. Ve srovnání s lowcarb dietou je i příjem bílkovin značně snížený – pouze 20% z celkového množství kalorií. Účelem keto diety je udržet váš organismus v ketóze, takže vaše tělo je nuceno produkovat ketony, které fungují jako palivo pro vaše tělo. Keto dieta je vhodná nejen jako způsob hubnutí, ale v také se v posledních letech doporučuje jako vhodná doplňková či podpůrná léčba epilepsie, neurologických poruch a určitých druhů rakoviny. Zajímavým průvodním jevem keto diety je snížen apetit, takže čím déle dietu držíte, tím méně jste hladový. Další výhodou je snížený cholesterol a triglyceridy. Avšak ketodieta je ve srovnání s lowcarb dietou mnohem přísnější a náročnější na dlouhodobé dodržování. I při keto dietě hrozí vznik zácpy, jako reakce na nízký příjem vlákniny. Kromě toho hrozí i tzv. keto chřipka, která zahrnuje bolest hlavy, únavu, podrážděnost a celkovou ztrátu energie. Rozdíl je také v delší a náročnější adaptační fázi, která může být pro někoho příliš vyčerpávající.

Ketodieta nebo lowcarb?

Jak jsme si ukázali, obě diety jsou založeny na nízkém příjmu sacaharidů. Při low carb je to 50-150g denně, při keto pouze 50g. Sacharidy jsou nahrazovány tuky a bílkovinami. Při dietách s nízkým obsahem sacharidů může být příjem bílkovin vysoký, ale při keto dietách by měl být příjem bílkovin mírný, okolo 20% z celkového množství kalorií. Důvodem je, že nadměrný příjem bílkovin může zabránit ketóze. Obě diety jsou vhodné nejen jako způsob hubnutí, ale také jako způsob zlepšení si zdraví a celkového stavu imunity. Pokud však zkoušíte podobnou dietu poprvé, začít byste měli s lowcarb. Keto dieta je totiž v porovnání s low carb mnohem přísnější, náročnější a dlouhodobě těžko udržitelná. Tyto diety nejsou vhodné pro sportovce, protože během nich můžete pociťovat únavu a celkovou ztrátu energie.